czwartek, 7 maja 2009

Zasady tworzenia kwestionariusza ankiety

Istnieje kilka zasad, o których należy pamiętać przystępując do tworzenia kwestionariusza ankiety:
  • Pytania powinny być jasno sformułowane, a język dostosowany do możliwości percepcyjnych uczniów
  • Pytania nie mogą sugerować odpowiedzi
  • W pytaniach należy unikać podwójnych przeczeń
  • Przy pytaniu zamkniętym liczba możliwych odpowiedzi nie powinna być ani zbyt duża, ani zbyt mała
  • Należy zostawić odpowiednio dużo wolnego miejsca po pytaniach otwartych
  • Trzeba zachować rozsądną proporcję między pytaniami zamkniętymi i otwartymi, tych ostatnich może być mniej
  • Trzeba zapewnić uczniów o anonimowości ankiety i stworzyć ku temu warunki
  • Należy poinformować uczniów, w jakim celu przeprowadzamy ankietę i jak będą wykorzystane jej wyniki

Jak przygotować się do lekcji?


Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych

Przydatna pozycja dla każdego nauczyciela, a zwłaszcza dla tych, którzy zmagają się z awansem zawodowym.
W książce omówiono szczegółowo między innymi następujące zagadnienia: planowanie lekcji, typologia lekcji, budowa konspektu, temat lekcji, temat pracy pedagogicznej, środki dydaktyczne.


SPIS TREŚCI
Wstęp
1. Planowanie lekcji
Planowanie lekcji
Codzienne planowanie pracy
2. Typologia lekcji
Typy, struktura lekcji wg W. Okonia i Cz. Kupisiewcza
Typy, struktura lekcji wg J. Półturzyckiego
3. Pytania i odpowiedzi
Pytania i odpowiedzi w ujęciu L. Jeleńskiej
Podział pytań ze względu na ich treść
Pytania nauczycieli i uczniów
Rodzaje pytań dzieci wg Szumana
Komunikowanie się językowe
Zadanie
Układ pytań
4. Problemy i pseudoproblemy
Problemy i pseudoproblemy
Pytanie proste a problem
5. Ćwiczenia rozwijające myślenie dywergencyjne i konwergencyjne
6. Motywacja uczenia się
Motywacja uczenia się jako czynnik ukierunkowujący
7. Budowa konspektu
Przygotowanie nauczyciela do lekcji
Plan jednej lekcji
Plan i konspekt
Ogólne uwagi dotyczące struktury i treści konspektu lekcji
Planowanie pracy pedagogicznej
Schemat konspektu uniwersalnego
Przygotowanie się nauczyciela do lekcji języka polskiego w klasach V-VIII
Konspekt lekcji
Graficzne ujęcie budowy konspektu
8. Temat lekcji
Nadrzędna wartość tematu
Temat lekcji w ujęciu J. Kulpy i R. Więckowskiego
Formułowanie tematu
Temat lekcji w ujęciu B. Jodłowskiej
Temat lekcji w ujęciu M . Nagajowej
9. Temat pracy pedagogicznej
Temat pracy pedagogicznej
Nowa koncepcja integralnego systemu nauczania początkowego
10. Cele kształcenia
Graficzne ujęcie celów nauczania
Precyzowanie celów nauczania na lekcji
Formułowanie celów w konspekcie lekcji
Cele lekcji
Przykłady określania celów edukacyjnych lekcji
Cele dydaktyczne
Formułowanie celów w edukacji wczesnoszkolnej
Cel lekcji
Cele lekcji
Precyzowanie celów lekcji
Cele nauczania
Jedność kształcenia i wychowania
11. Klasyfikacja metod
Klasyfikacja metod nauczania - uczenia się
Klasyfikacja metod nauczania wg Cz. Kupisiewicza
Typologia metod nauczania - uczenia się
Klasyfikacja metod wg . Więckowskiego
Klasyfikacja metod wg M. Nagajowej
Schematyczny podział metod dydaktycznych
12. Formy pracy uczniów
Podstawowe formy pracy uczniów
Formy organizacyjne pracy uczniów
Szkolne środki kształcenia (Metody nauczani)
Formy organizacyjna aktywności uczniów
13. Środki dydaktyczne
Podział środków dydaktycznych
Podział pomocy naukowych
Prace naukowe
Wyjaśnienia terminologiczne
Klasyfikacja środków dydaktycznych
Środki nauczania
Cytowana literatura


Dowiedz się więcej

Zamów tutaj

wtorek, 5 maja 2009

Kwestionariusz ankiety - informacja zwrotna dla nauczyciela

Warto sięgać po tego typu narzędzia, aby co jakiś czas sprawdzić, jak oceniają nas uczniowie. Osobiście zawsze na koniec cyklu zajęć proszę słuchaczy o ich opinię. To cenna informacja dla nauczyciela. Możesz Nauczycielu poprosić uczniów, aby ocenili prowadzoną przez Ciebie lekcję. Poniżej zamieszczam przykładowy kwestionariusz ankiety. Pamiętaj, że bezwzględnie musi być ona anonimowa.


Klasa......... Data.........

Uprzejmie proszę o informacje dotyczące tematyki i sposobu prowadzenia przeze mnie lekcji.................... . Twoja opinia pozwoli mi na wyeliminowanie błędów i uwzględnienie sugestii, co powinno sprzyjać Twoim korzyściom w przyszłości.

Przy każdym punkcie zakreśl wybraną odpowiedź lub wpisz własną.

  1. Lekcja była nudna, średnio interesująca, interesująca, bardzo interesująca
  2. Z tej lekcji najbardziej podobało mi się............................................ nie wzbudziło mojego zainteresowania............................................ można wyeliminować.........................................................................
  3. W nauczycielu prowadzącym lekcję najbardziej podoba mi się............................................ najbardziej nie podoba mi się ......................................................
  4. Na moją chęć do uczenia się wpływa dodatnio luźna................. poważna atmosfera, traktowanie mnie poważnie........................ niepoważnie, zachęcanie mnie do działania.............. zachęcanie mnie do słuchania, inne czynniki (wymień jakie) ............................................................................
  5. Nie chce mi się uczyć na lekcji, bo........................................................
  6. Po lekcji czuję się raczej zmęczony..................... raczej ożywiony ........................... zainteresowany
  7. Ta lekcja dała mi dużo nowej wiedzy.............. jakiej? ........................................................
  8. Ta lekcja pozwoliła mi przyswoić sobie następujące umiejętności:..................................................................................................................
Źródło: Hanna Hamer, Klucz do efektywności nauczania.

poniedziałek, 4 maja 2009

Sprawiedliwe ocenianie

Bardzo przydatne w ocenianiu może okazać się stawianie podwójnych ocen - jedną za faktyczne osiągnięcie, a drugą za zaangażowanie i włożony wysiłek. W ten sposób możemy np. zachęcić ucznia mniej zdolnego do dalszej pracy - jeśli widzimy, że włożył on sporo wysiłku, aby uzyskać dany wynik, doceniamy to stawiając wysoką ocenę za zaangażowanie np. na lekcji wychowania fizycznego mniej sprawny uczeń osiągnął słaby czas w biegach, który daje mu ocenę dostateczną, ale wiemy, że jest to znaczny postęp, który kosztował go sporo wysiłku, dlatego otrzymuje jednocześnie ocenę bardzo dobrą za zaangażowanie. Takie podwójne ocenianie wpływa niezwykle motywująco na uczniów.

Jak chwalić uczniów z dobrym skutkiem?

Skuteczna pochwała:
  1. Następuje po osiągnięciu i systematycznie
  2. Wskazuje konkretne zalety osiągnięcia
  3. Wygląda wiarygodnie, jest spontaniczna i zróżnicowana; wyraźnie wskazuje na zainteresowanie osiągnięciem ucznia
  4. Nagradza za sprostanie określonym kryteriom (także pilności)
  5. Informuje ucznia o jego kompetencjach lub wartości jego osiągnięć
  6. Kieruje uwagę ucznia na to, jak rozwiązywać zadania i jak podchodzić do problemu
  7. Wykorzystuje wcześniejsze osiągnięcia pochwalonego ucznia jako tło dla opisania danego osiągnięcia
  8. Jest dowodem uznania za godną uwagi pracowitość lub pomyślne wykonanie trudnego zadania
  9. Przypisuje sukces pracy i zdolnościom,co wskazuje, że podobnych sukcesów należy oczekiwać w przyszłości
  10. Kieruje uwagę ucznia na czynności związane z wykonywaniem zadania
Nieskuteczna pochwała:
  1. Następuje przypadkowo i niesystematycznie
  2. Ogranicza się do ogólnej pozytywnej reakcji
  3. Standardowa w formie i treści, wygląda na reakcję mechaniczną
  4. Nagradza za podjęcie pracy, niezależnie od sposobu jej wykonania i wyniku
  5. Nie dostarcza uczniowi żadnych informacji
  6. Kieruje uwagę ucznia na porównywanie się z kolegami i rywalizację
  7. Wykorzystuje osiągnięcia innych uczniów jako tło do dla opisania osiągnięcia pochwalonego ucznia
  8. Udzielana jest niezależnie od wkładu pracy lub wagi osiągnięcia
  9. Przypisuje sukces albo wyłącznie zdolnościom, albo czynnikom zewnętrznym w rodzaju szczęścia lub łatwości zadania
  10. Kieruje uwagę ucznia na nauczyciela jako obdarzonego władzą funkcjonariusza, który manipuluje uczniami.
Źródło: J. Brophy, Motywowanie uczniów do nauki