Już dawno przekonałam się, że uczniom należy wyznaczać cele. Jest to bowiem jeden z ważniejszych procesów poznawczych wpływających na motywację. Myślę tu zarówno o celach wyznaczanych całej klasie, jak i tych dla pojedynczych osób. Dlaczego jest to takie ważne? Przede wszystkim dlatego, że uczniowie, którzy dążą do celu ustalonego wspólnie z nauczycielem wykazują
większe zaangażowanie w zadania,
mobilizację wysiłku,
lepszą jakość wykonanych zadań,
wewnętrzne zainteresowanie nauką,
większą wytrwałość,
ukierunkowanie uwagi.
Ilekroć prowadzę zajęcia, zawsze jedną godzinę przeznaczam na wyznaczanie celów. Jest to ulubione ćwiczenie moich słuchaczy i zazwyczaj najbardziej zapada im w pamięć. Dzieje się tak dlatego, że dotyka spraw dla nich ważnych, pomaga zaplanować czynności od dawna odkładane, daje wiarę w możliwość realizacji swoich zamierzeń, a nade wszystko mobilizuje do działania. To ćwiczenie ma im uświadomić jak ważna jest ta czynność w procesie nauczania. Tak, jak wpływa ona na studentów i nauczycieli, tak samo oddziałuje na uczniów. Już samo wyznaczenie celu niesie bowiem wiarę w możliwość jego realizacji. Także, a może przede wszystkim, cele powinni wyznaczać sobie nauczyciele i wychowawcy planując w ten sposób co chcą osiągnąć podczas konkretnej lekcji, czego chcą nauczyć.
Ważne: Cel powinien być ambitny, ale możliwy do osiągnięcia - na górnej granicy możliwości ucznia. Te zbyt łatwe nie mobilizują do działania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarze, opinie, Wasze doświadczenia