wtorek, 4 stycznia 2022

Szkoła na tak czy na nie?

 Jak zmniejszyć stres uczniów i zwiększyć ich zaangażowanie?

Dzisiejszy świat stawia przed nauczycielami wiele wyzwań, a jednym z nich jest zmiana tradycyjnego podejścia do nauczania na bardziej nowoczesne i przyjazne dla uczniów. Poniższa grafika przedstawia dwie drogi – „NO” i „YES” – które symbolizują dwa podejścia w edukacji. Warto się zastanowić, które z nich stosujemy na co dzień i jak wpływa to na naszych uczniów.

Q‚


Droga „NO” – Tradycyjne podejście

Na ścieżce oznaczonej „NO” dominują metody autorytarne, gdzie nauczyciel jest niedoścignionym wzorem, a jedyną metodą oceny jest ocena sumująca. To podejście, gdzie nauka opiera się na pamięciowym przyswajaniu wiedzy, pozostawia niewiele miejsca na błędy, co generuje stres i dystans między nauczycielem a uczniem. Często takie lekcje stają się monotonne i prowadzą do nudy oraz obojętności ze strony uczniów. Brak zaangażowania sprawia, że uczeń jest mniej aktywny, a nauka staje się przykrym obowiązkiem.

Droga „YES” – Nowoczesne, demokratyczne podejście

Z drugiej strony, ścieżka „YES” przedstawia nowoczesne podejście, gdzie nauczyciel pełni rolę mistrza i przewodnika, a styl kierowania jest demokratyczny. Tutaj ważne są atrakcyjne lekcje, nowoczesne metody, a także rozwój ucznia jako jednostki. Wprowadzenie informacji zwrotnej i oceny kształtującej pozwala uczniom uczyć się na błędach i podejmować wyzwania. Uczeń staje się aktywnym uczestnikiem procesu edukacyjnego, a nie biernym odbiorcą wiedzy. Nauczanie przez rozwiązywanie problemów rozwija umiejętności krytycznego myślenia i samodzielności.

Co możemy zrobić, aby przejść na ścieżkę „YES”?

  1. Wprowadzić ocenianie kształtujące – Pozwólmy uczniom uczyć się przez działanie i dajmy im przestrzeń na popełnianie błędów, które są naturalną częścią procesu nauki.
  2. Angażować uczniów w lekcje – Stosujmy metody, które angażują uczniów i sprawiają, że chętnie biorą udział w zajęciach. Atrakcyjne lekcje mogą opierać się na pracy w grupach, dyskusjach, projektach i grach edukacyjnych.
  3. Budować relacje z uczniami – Ograniczmy dystans, a budujmy relacje oparte na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Dla uczniów ważne jest poczucie, że nauczyciel ich wspiera i jest otwarty na dialog.
  4. Uczyć przez rozwiązywanie problemów – Zachęcajmy uczniów do aktywnego poszukiwania rozwiązań i rozwijajmy ich umiejętności analityczne.

Podsumowanie

Przejście z tradycyjnego, autorytarnego podejścia na model demokratyczny to nie tylko sposób na redukcję stresu u uczniów, ale także na zwiększenie ich zaangażowania i rozwój osobisty. Każdy nauczyciel ma możliwość wyboru, którą ścieżką podąża. Wybór „YES” to szansa na bardziej efektywną i satysfakcjonującą edukację dla uczniów oraz inspirującą przygodę dla nauczyciela.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze, opinie, Wasze doświadczenia