Wśród najczęściej spotykanych nawykowych zachowań nauczycieli jest kilka tych, które w szczególnie niekorzystny sposób wpływają na relacje nauczyciel-uczeń. Należą do nich:
- narzekanie,
- krytykowanie,
- obwinianie,
- zrzędzenie,
- grożenie,
- przymuszanie,
- nagradzanie w celu uzyskania kontroli.
Jeśli chcemy, aby nasze relacje z uczniami były lepsze, należy się ich wystrzegać, a najlepiej zupełnie wyeliminować. W zamian za nie proponuję te, które tworzą więzi:
- troska,
- słuchanie,
- wsparcie,
- zachęcanie,
- zaufanie,
- zaprzyjaźnianie się
- akceptacja.
To jedna ze ścieżek do budowania autorytetu. Pomijam oczywiście sytuacje, kiedy staramy się go uzyskać poprzez zastraszanie. O taki "autorytet" rzeczywiście najłatwiej, ale poza tym, że uczniowie boją się nas i są pozornie zdyscyplinowani, nie zyskujemy zupełnie nic. Szczerze nie polecam tej drogi. Jeśli zależy Ci Nauczycielu na wywieraniu wpływu na uczniów i rozwijaniu ich osobowości, stosuj jak najczęściej nawyki budujące więzi. Wrócę jeszcze do nich, by przyjrzeć się im dokładniej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarze, opinie, Wasze doświadczenia