środa, 27 października 2021

Ważna informacja zwrotna




    
Czy stosujesz w nauczaniu informację zwrotną? Czy 
uczeń wie co zrobił dobrze, a nad czym musi jeszcze popracować? Czy wie, jak może poprawić błędy? 

Zdaniem J. Hattiego wpływ informacji zwrotnej przekazywanej uczniowi jest silniejszy niż inne możliwe do zastosowania sposoby oddziaływania nauczyciela na ucznia. 

    Dobra informacja zwrotna to nie tylko drogowskaz pokazujący co należy dalej zrobić, nad czym pracować.   To nawigacja, która sygnalizuje, kiedy uczeń popełni błąd i daje wskazówki, jak można go poprawić, aby następnym razem było lepiej. Kiedy ją stosujemy? Jak najczęściej - podczas odpowiedzi, rozwiązywania zadań, kartkówek, sprawdzianów, ale także podczas pracy na lekcji. Pamiętaj, że nie każda aktywność ucznia musi kończyć się oceną. Dajmy mu szansę na bezpieczne popełnienie błędu, a tym samym na wyciąganie wniosków i uczenie się. Bez stresu i obawy o złą ocenę. 

Co powinna zawierać dobra informacja zwrotna?

  • Zacznij od tego, co uczeń zrobił dobrze. Zauważ to i doceń. Czasami trzeba będzie się natrudzić, ale szukaj wytrwale i pokaż uczniowi mocne strony jego pracy. 
  • Wskaż błędy, jakie popełnił.
  • Daj wskazówki, jak może je poprawić.
  • Wskaż drogę, jaką powinien dalej podążać. 
Taka informacja pomoże uczniowi odnaleźć się w trudnych dla niego zagadnieniach, jest kluczem do rozwiązania problemów w uczeniu się i otwiera drzwi do świata możliwości - pozwala przejąć kontrolę nad uczeniem się i wziąć za nie odpowiedzialność. Uczeń sam tego nie dokona - potrzebuje Ciebie, Nauczyciela.