Cechy dobrego nauczyciela. Nauczanie. Wychowanie. Dyscyplina w klasie. Osobowość nauczyciela. Awans zawodowy.
sobota, 1 listopada 2014
Kompetencje nauczyciela i wychowawcy
W literaturze istnieje wiele podziałów nauczycielskich kompetencji. Tutaj skupimy się na tych, które zaproponowała Hanna Hammer, Autorka dzieli je na:
- Kompetencje specjalistyczne
- wiedza dotycząca zagadnień wychowania
- umiejętność korzystania z fachowej literatury
- umiejętność doboru odpowiednich form doskonalenia zawodowego
- umiejętność korzystania z własnego doświadczenia
- Kompetencje dydaktyczne
- umiejętność planowania godzin wychowawczych
- umiejętność kierowania klasą
- zachęcanie uczniów do aktywności
- umiejętność kontaktowania się z rodzicami
- umiejętność wykorzystywania pomocy audiowizualnych
- Kompetencje psychologiczne
- umiejętności społeczne m.in. wpływania na innych, negocjowania
- umiejętność komunikacji interpersonalnej i właściwej interpretacji rzeczywistości
- umiejętności terapeutyczne - słuchania, reagowania, poznawania środowiska ucznia
- kompetencje emocjonalne - kontrolowanie emocji i stresu
- kreatywność
- elastyczność w dostosowywaniu stylu kierowania do dojrzałości uczniów.
Awans zawodowy i zatrudnianie nauczycieli.
Ta książka może zainteresować nauczycieli realizujących ścieżkę awansu zawodowego. Więcej o niej i innych książkach można dowiedzieć się na blogu poświęconym literaturze dla nauczycieli - http://ksiazki-dla-nauczycieli.blogspot.com/
niedziela, 26 października 2014
Cechy dobrego nauczyciela, wykładowcy z pasją
Tym razem pożądane cechy wykładowcy - 10 cech wykładowcy z pasją:
- Lubi pracować ze studentami, dbając jednocześnie o własne kwalifikacje i inwencję.
- Stara się, aby jego solidarność ze studentami nigdy nie stała się pretekstem do zaakceptowania ich niewiedzy i braku umiejętności.
- Potrafi wymagać od studentów dużego wysiłku, mając świadomość, że w przyszłości wiedza może być dla nich niezbędna w wykonywanej pracy.
- Orientuje się w życiu grupy wykładowej/ćwiczeniowej oraz wydarzeniach pozauczelnianych i uwzględnia je w swojej pracy ze studentami.
- Potrafi zachowywać się spontanicznie i okazywać poczucie humoru, ale również zachowuje powagę, nierzadko w krótkim odstępie czasu.
- Podobnie jak studenci, zauważa absurdy obecne w życiu, jest wyczulony na sprawy wymagające powagi, a w szczególności na równość, tolerancję i szacunek w stosunkach międzyludzkich.
- Zapobiega społecznym skłonnościom do piętnowania czy potępiania niepopularnych ludzi i myśli.
- Jest skłonny do podejmowania ryzyka i przyznawania się do popełnianych błędów, wyciąga z ewentualnych porażek konstruktywne wnioski na przyszłość.
- Pomaga zapewnić studentom taki poziom bezpieczeństwa w grupie, aby oni również mogli popełniać błędy i uczyć się na nich.
- Poważnie traktuje swoją misję i komunikuje swoje przekonania.
Źródło: Andrzej Rozmus (red.), Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego, s. 108.
Subskrybuj:
Posty (Atom)
-
W literaturze istnieje wiele podziałów nauczycielskich kompetencji. Tutaj skupimy się na tych, które zaproponowała Hanna Hammer, Autorka dzi...
-
Wykaz cech dobrego nauczyciela Jaki powinien być nauczyciel? Oto zbiór cech najczęściej spotykanych w literaturze: wyrozumiały wy...
-
Wykaz cech dobrego nauczyciela znajdziesz tutaj: Wykaz cech dobrego nauczyciela Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedag...