Skuteczna pochwała:- Następuje po osiągnięciu i systematycznie
- Wskazuje konkretne zalety osiągnięcia
- Wygląda wiarygodnie, jest spontaniczna i zróżnicowana; wyraźnie wskazuje na zainteresowanie osiągnięciem ucznia
- Nagradza za sprostanie określonym kryteriom (także pilności)
- Informuje ucznia o jego kompetencjach lub wartości jego osiągnięć
- Kieruje uwagę ucznia na to, jak rozwiązywać zadania i jak podchodzić do problemu
- Wykorzystuje wcześniejsze osiągnięcia pochwalonego ucznia jako tło dla opisania danego osiągnięcia
- Jest dowodem uznania za godną uwagi pracowitość lub pomyślne wykonanie trudnego zadania
- Przypisuje sukces pracy i zdolnościom,co wskazuje, że podobnych sukcesów należy oczekiwać w przyszłości
- Kieruje uwagę ucznia na czynności związane z wykonywaniem zadania
Nieskuteczna pochwała:
- Następuje przypadkowo i niesystematycznie
- Ogranicza się do ogólnej pozytywnej reakcji
- Standardowa w formie i treści, wygląda na reakcję mechaniczną
- Nagradza za podjęcie pracy, niezależnie od sposobu jej wykonania i wyniku
- Nie dostarcza uczniowi żadnych informacji
- Kieruje uwagę ucznia na porównywanie się z kolegami i rywalizację
- Wykorzystuje osiągnięcia innych uczniów jako tło do dla opisania osiągnięcia pochwalonego ucznia
- Udzielana jest niezależnie od wkładu pracy lub wagi osiągnięcia
- Przypisuje sukces albo wyłącznie zdolnościom, albo czynnikom zewnętrznym w rodzaju szczęścia lub łatwości zadania
- Kieruje uwagę ucznia na nauczyciela jako obdarzonego władzą funkcjonariusza, który manipuluje uczniami.
Źródło: J.
Brophy, Motywowanie uczniów do nauki
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarze, opinie, Wasze doświadczenia