poniedziałek, 4 maja 2009

Jak chwalić uczniów z dobrym skutkiem?

Skuteczna pochwała:
  1. Następuje po osiągnięciu i systematycznie
  2. Wskazuje konkretne zalety osiągnięcia
  3. Wygląda wiarygodnie, jest spontaniczna i zróżnicowana; wyraźnie wskazuje na zainteresowanie osiągnięciem ucznia
  4. Nagradza za sprostanie określonym kryteriom (także pilności)
  5. Informuje ucznia o jego kompetencjach lub wartości jego osiągnięć
  6. Kieruje uwagę ucznia na to, jak rozwiązywać zadania i jak podchodzić do problemu
  7. Wykorzystuje wcześniejsze osiągnięcia pochwalonego ucznia jako tło dla opisania danego osiągnięcia
  8. Jest dowodem uznania za godną uwagi pracowitość lub pomyślne wykonanie trudnego zadania
  9. Przypisuje sukces pracy i zdolnościom,co wskazuje, że podobnych sukcesów należy oczekiwać w przyszłości
  10. Kieruje uwagę ucznia na czynności związane z wykonywaniem zadania
Nieskuteczna pochwała:
  1. Następuje przypadkowo i niesystematycznie
  2. Ogranicza się do ogólnej pozytywnej reakcji
  3. Standardowa w formie i treści, wygląda na reakcję mechaniczną
  4. Nagradza za podjęcie pracy, niezależnie od sposobu jej wykonania i wyniku
  5. Nie dostarcza uczniowi żadnych informacji
  6. Kieruje uwagę ucznia na porównywanie się z kolegami i rywalizację
  7. Wykorzystuje osiągnięcia innych uczniów jako tło do dla opisania osiągnięcia pochwalonego ucznia
  8. Udzielana jest niezależnie od wkładu pracy lub wagi osiągnięcia
  9. Przypisuje sukces albo wyłącznie zdolnościom, albo czynnikom zewnętrznym w rodzaju szczęścia lub łatwości zadania
  10. Kieruje uwagę ucznia na nauczyciela jako obdarzonego władzą funkcjonariusza, który manipuluje uczniami.
Źródło: J. Brophy, Motywowanie uczniów do nauki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze, opinie, Wasze doświadczenia