czwartek, 7 maja 2009

Zasady tworzenia kwestionariusza ankiety

Istnieje kilka zasad, o których należy pamiętać przystępując do tworzenia kwestionariusza ankiety:
  • Pytania powinny być jasno sformułowane, a język dostosowany do możliwości percepcyjnych uczniów
  • Pytania nie mogą sugerować odpowiedzi
  • W pytaniach należy unikać podwójnych przeczeń
  • Przy pytaniu zamkniętym liczba możliwych odpowiedzi nie powinna być ani zbyt duża, ani zbyt mała
  • Należy zostawić odpowiednio dużo wolnego miejsca po pytaniach otwartych
  • Trzeba zachować rozsądną proporcję między pytaniami zamkniętymi i otwartymi, tych ostatnich może być mniej
  • Trzeba zapewnić uczniów o anonimowości ankiety i stworzyć ku temu warunki
  • Należy poinformować uczniów, w jakim celu przeprowadzamy ankietę i jak będą wykorzystane jej wyniki

1 komentarz:

  1. Co sądzić o ankiecie z pytaniem typu: czy czujesz się poniżany przez nauczyciela? Anonimowa odpowiedź może wpłynąć na ocenę pracy nauczyciela. Jak udowodnić prawdę bądź nieprwdę?

    OdpowiedzUsuń

Komentarze, opinie, Wasze doświadczenia