piątek, 17 kwietnia 2009

Motywacja: Wyznaczaj uczniom cele

Już dawno przekonałam się, że uczniom należy wyznaczać cele. Jest to bowiem jeden z ważniejszych procesów poznawczych wpływających na motywację. Myślę tu zarówno o celach wyznaczanych całej klasie, jak i tych dla pojedynczych osób. Dlaczego jest to takie ważne? Przede wszystkim dlatego, że uczniowie, którzy dążą do celu ustalonego wspólnie z nauczycielem wykazują

większe zaangażowanie w zadania,

mobilizację wysiłku,

lepszą jakość wykonanych zadań,

wewnętrzne zainteresowanie nauką,

większą wytrwałość,

ukierunkowanie uwagi.

Ilekroć prowadzę zajęcia, zawsze jedną godzinę przeznaczam na wyznaczanie celów. Jest to ulubione ćwiczenie moich słuchaczy i zazwyczaj najbardziej zapada im w pamięć. Dzieje się tak dlatego, że dotyka spraw dla nich ważnych, pomaga zaplanować czynności od dawna odkładane, daje wiarę w możliwość realizacji swoich zamierzeń, a nade wszystko mobilizuje do działania. To ćwiczenie ma im uświadomić jak ważna jest ta czynność w procesie nauczania. Tak, jak wpływa ona na studentów i nauczycieli, tak samo oddziałuje na uczniów. Już samo wyznaczenie celu niesie bowiem wiarę w możliwość jego realizacji. Także, a może przede wszystkim, cele powinni wyznaczać sobie nauczyciele i wychowawcy planując w ten sposób co chcą osiągnąć podczas konkretnej lekcji, czego chcą nauczyć.

Ważne: Cel powinien być ambitny, ale możliwy do osiągnięcia - na górnej granicy możliwości ucznia. Te zbyt łatwe nie mobilizują do działania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze, opinie, Wasze doświadczenia