Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela. Należą do nich:
- Refleksja i plastyczność myślenia - warunkują twórczość pedagogiczną, zapobiegają schematom w nauczaniu i wychowaniu, umożliwiają przewidywanie skutków podejmowanych działań i eliminowanie z nich nieskutecznych czynności.
- Umiejętność budowania poczucia własnej wartości uczniów, wyrażania opinii o nich w taktownej formie, bez agresji, złośliwości i poniżania.
- Cierpliwość i wytrwałość pozwalają zrozumieć potrzeby dzieci w różnym wieku
- Autentyczność - umiejętność bycia zawsze sobą, a nie grania roli w zależności od sytuacji.
- Poczucie sprawiedliwości
- Umiejętność organizowania pracy dydaktycznej i różnych form aktywności uczniów, rozbudzania ciekawości i rozwijania zainteresowań oraz stymulowania do samorozwoju.
- Umiejętność rozładowywania przykrych przeżyć, napięć i lęków, stresów i frustracji - dzieci nie potrafią sobie z tym same poradzić.
- Poczucie humoru - umożliwia tworzenie przyjemnego klimatu w stosunkach nauczyciel-uczeń, łagodzi konflikty i zapobiega agresji.
- Umiejętność współpracy i współdziałania z rodzicami, wspólne opracowywanie strategii wychowania.
- Zdolność empatii - rozumienia wewnętrznego świata dziecka i wnikania w jego uczucia - warunkuje dobór właściwych metod wychowania i nauczania.
- Zdolność decentracji - umiejętność rozpatrywania wielu zdarzeń z pozycji ucznia, wchodzenia w jego rolę i patrzenia na świat z jego perspektywy. Chroni przed popełnieniem błędów w kontaktach z uczniem.
- Zdolność dostrzegania zmian w postawach i rozwoju poznawczym uczniów. Sztywne utrzymywanie raz wytworzonej opinii o uczniu hamuje jego rozwój. Będzie się on zachowywał na zasadzie "samospełniającego się proroctwa" - potwierdzi zachowanie zgodne z tą opinią.
- Odporność na trudności i wytrwałość w ich pokonywaniu
- Dojrzałość emocjonalna - umożliwia rozważne dokonywanie ocen wielu sytuacji, powstrzymywanie wybuchów złości, okazywanie opanowania. Przejawia się w cierpliwości, wytrwałości i umiejętności panowania nad sobą. Jest to jedna z najistotniejszych cech nauczyciela, bez niej nie można efektywnie spełniać swojej roli.
- Umiejętność aktywnego słuchania uczniów.
- Umiejętności diagnostyczne i terapeutyczne
- Zdolność adaptacji do zmieniających się sytuacji, otwartość na innowacje pedagogiczne.
- Umiejętność stosowania urozmaiconych strategii nauczania, zachęcania do rozwijania myślenia krytycznego, rozwiązywania problemów i stosowania wiedzy w praktycznym działaniu.
- Zdolność racjonalnego programowania swego czasu pracy i czasu wolnego, by uczniowie nie dostrzegali nauczyciela jako zmęczonego, znerwicowanego.
- Samoświadomość pełnionej roli - nauczyciel powinien zdawać sobie sprawę z odpowiedzialności roli, z zadań jakie przed nim stoją. Od niego zależy w dużym stopniu rozwój uczniów i ich zdrowie psychiczne.
- Umiejętność społecznego komunikowania się - jej brak powoduje wiele nieporozumień w relacjach nauczyciel-uczeń. Pożądanymi formami społecznego komunikowania się są dialog, rozmowa, dyskusja, negocjowanie itp. Stosunki nauczyciel uczeń powinny mieć charakter demokratyczny.
- Samoakceptacja - wpływa na zdolność do odbioru krytycznych informacji na swój temat. Jej zaniżony poziom u nauczyciela sprawia, że odbiera on napływające informacje jako zagrażające jego osobie. Źródło: S. Korczyński: Obraz nauczyciela.
musi byc takze zabawny i smieszny
OdpowiedzUsuńśmieszny to może być dowcip...
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuje, zgadzam się w pełni, Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBardzo dobre opracowanie, na 6+.
OdpowiedzUsuńBardzo mądre oraz wiele lat aktualne cechy. Jednak odnosząc się do komentarza,iż pedagog powinien być śmieszny twierdzę, że śmieszna to jest osoba która to napisała. Praca z ludźmi to nie cyrk, albo inny stand up. btw. śmieszne to są zarobki w tej branży w stosunku do wykształcenia, które należy zdobyć aby sprostać standardzie zawodu
OdpowiedzUsuńFajnie że napisałeś.
OdpowiedzUsuńŚwietna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń