- Mów otwarcie o tym, co czujesz i czego chcesz
- Bierz odpowiedzialność za powstały konflikt, czyli zastanów się, jaki jest w nim Twój udział, czy zależy Ci na jego rozwiązaniu i co chcesz w tym celu zrobić;
- zaczynając rozmowę na temat konfliktu nie mów o kimś: "uważam, że ty...", a skoncentruj się na własnych uczuciach "Ja czuję się....... kiedy Ty......"
- Nie zadawaj retorycznych pytań w rodzaju: "jak mogłeś to zrobić?; zastąp je stwierdzeniem: "jest tak i tak, musimy to rozwiązać"; czyli myśl konstruktywnie, zamiast wyładowywać własną złość;
- Słuchaj uważnie drugiej strony;
- Niczego nie ukrywaj, mów o wszystkim, co Ci przeszkadza;
- Bądź przygotowany, że inni nie zgodzą się z Twoim stanowiskiem, co nie znaczy, że są ludźmi, z którymi nie można dojść do porozumienia;
- Staraj się zachować spokój; jeśli czujesz, że wybuchniesz złością, oddychaj głęboko
- Bądź przygotowany do negocjacji, np. "jeśli ty zrobisz to, ja ze swej strony postaram się o tamto", "mogę zgodzić się na kompromis w tym, ale w tamtym nie", "jak rozumiem nie chcesz pomóc mi w sposób, który uważam za najlepszy, czy wobec tego proponujesz mi inne rozwiązanie konfliktu?" itp.
Cechy dobrego nauczyciela. Nauczanie. Wychowanie. Dyscyplina w klasie. Osobowość nauczyciela. Awans zawodowy.
poniedziałek, 27 kwietnia 2009
Konflikty w klasie
Zamieszczone poniżej dyrektywy możesz wykorzystać do pracy z grupą. Warto zapoznać z nimi uczniów, wspólnie je omówić, a może nawet zawiesić w widocznym miejscu i powoływać się na nie w razie pojawienia się sytuacji konfliktowych.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarze, opinie, Wasze doświadczenia