poniedziałek, 11 listopada 2024

Budowanie poczucia własnej wartości - scenariusz lekcji wychowawczej

 Temat lekcji: Budowanie poczucia własnej wartości

Cele lekcji:

  • Uczniowie rozumieją, czym jest poczucie własnej wartości i dlaczego jest ważne.
  • Uczniowie potrafią zidentyfikować swoje mocne strony i sukcesy.
  • Uczniowie uczą się wyrażać i doceniać swoje pozytywne cechy.
  • Uczniowie poznają techniki pomagające w budowaniu pozytywnego obrazu siebie.

Czas trwania: 45 minut

Materiały:

  • Tablica i markery
  • Kartki papieru
  • Długopisy i kredki
  • Kolorowe naklejki lub karteczki samoprzylepne
  • Kartki do ćwiczenia "List do samego siebie"

Przebieg lekcji:


1. Wprowadzenie (5 minut)

  1. Nauczyciel wita uczniów i przedstawia temat zajęć: "Budowanie poczucia własnej wartości".
  2. Nauczyciel wyjaśnia, dlaczego poczucie własnej wartości jest istotne – mówi o tym, że pomaga podejmować decyzje, pozwala wierzyć w swoje możliwości i lepiej radzić sobie z trudnościami.
  3. Krótkie omówienie, czym jest poczucie własnej wartości i jak może wpływać na nasze życie.

2. Ćwiczenie wprowadzające – Moje sukcesy (10 minut)

  1. Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartkę papieru.
  2. Uczniowie zostają poproszeni, by na kartkach napisali przynajmniej trzy sytuacje lub osiągnięcia, z których są dumni. Mogą to być małe sukcesy (np. pomogli komuś w trudnej sytuacji, poprawili ocenę, nauczyli się czegoś nowego).
  3. Nauczyciel prosi kilku ochotników o podzielenie się swoimi przykładami z grupą, zachęcając do docenienia tych osiągnięć.

3. Dyskusja grupowa – Jakie są nasze mocne strony? (10 minut)

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy (3–4 osoby).
  2. Każda grupa dyskutuje nad pytaniem: „Jakie mamy mocne strony?” oraz „Co w sobie cenimy?”
  3. Każda osoba w grupie mówi o swoich mocnych stronach, a pozostałe osoby mogą dodać, co widzą jako mocne strony tej osoby.
  4. Po dyskusji każda grupa dzieli się kilkoma obserwacjami z resztą klasy.

4. Ćwiczenie praktyczne – Komplement na karteczce (10 minut)

  1. Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi karteczkę samoprzylepną lub naklejkę.
  2. Każdy uczeń zapisuje na karteczce coś pozytywnego o sobie (np. „Jestem pomocny”, „Dobrze radzę sobie w matematyce”).
  3. Następnie karteczki są przyklejane na tablicy, tworząc zbiorowy kolaż pozytywnych cech całej klasy.
  4. Nauczyciel omawia znaczenie doceniania swoich zalet i podkreśla, że każdy z nas ma wartościowe cechy.

5. Ćwiczenie końcowe – List do siebie (8 minut)

  1. Każdy uczeń otrzymuje kartkę papieru zatytułowaną "List do samego siebie".
  2. Zadanie polega na napisaniu krótkiego listu do samego siebie, w którym uczeń podkreśli swoje pozytywne cechy, doceni swoje osiągnięcia i napisze, dlaczego jest wartościową osobą.
  3. Po skończonym ćwiczeniu każdy uczeń może schować list do plecaka, by móc go przeczytać w dowolnym momencie, gdy poczuje, że jego pewność siebie spada.

6. Podsumowanie i refleksja (2 minuty)

  1. Nauczyciel zaprasza uczniów do podzielenia się swoimi odczuciami po lekcji – co było dla nich najważniejsze.
  2. Zakończenie lekcji pozytywnym przesłaniem o akceptacji siebie i budowaniu zdrowego obrazu własnej osoby.
  3. Nauczyciel zachęca uczniów, by regularnie doceniali siebie i swoje sukcesy.

Podsumowanie i refleksja

Warsztaty mają na celu kształtowanie zdrowego poczucia własnej wartości u uczniów, a ćwiczenia takie jak list do siebie czy docenienie swoich mocnych stron pozwalają wzmacniać pozytywne myślenie o sobie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze, opinie, Wasze doświadczenia