środa, 22 kwietnia 2009

Zasady są konieczne

Chcąc utrzymać dyscyplinę w klasie szkolnej, przede wszystkim trzeba
ustalić zasady.
Jest to podstawowy krok, jaki powinniśmy zrobić zawsze, kiedy spotykamy się pierwszy raz z grupą. Jeśli nie zadbamy o to już na początku, później trudno będzie wyegzekwować określone zachowanie, albo wprowadzać jakieś reguły.
Najlepiej, kiedy zasady te ustalamy wspólnie z uczniami, wtedy chętniej ich przestrzegają. Najważniejsze jednak, by uczeń od początki wiedział co może, a czego mu nie wolno i jakie mogą go spotkać konsekwencje. Nie zachęcam tu oczywiście do nadmiernego rygoru ani despotyzmu, a jedynie do mądrego wykorzystania początkowych kontaktów z grupą. Te pierwsze lekcje mają bowiem kluczowe znaczenie dla relacji nauczyciel-uczeń. To czas, kiedy uczniowie nas wnikliwie badają sprawdzając, na ile mogą sobie pozwolić.Właśnie dlatego oprócz ustalenia zasad niezbędna jest
konsekwencja.
To jedna z ważniejszych cech nauczyciela. Tuż po ustaleniu zasad uczniowie przez pierwszych kilka lekcji sprawdzają, czy rzeczywiście będziemy realizować to, co ustaliliśmy. Zaczynają np. rozmawiać, najpierw w miarę cicho, a kiedy nie reagujemy - coraz głośniej. Jeśli i na to nie zwracamy uwagi, po jakimś czasie próbują innych zachowań. I tak granica przesuwa się niepostrzeżenie, aż w końcu orientujemy się, że nie potrafimy zapanować nad klasą.
Bardzo łatwo manipuluje się nauczycielem, który nie jest konsekwentny.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze, opinie, Wasze doświadczenia